Mediacja

MEDIACJA

Alternatywna forma rozwiązywania sporów

ZASADA DOBROWOLNOŚCI

Główną zasadą mediacji jest zasada dobrowolności, przejawiająca się m. in. w dobrowolności wszczęcia tego postępowania,wyboru osoby mediatora, kontynuowania negocjacji, możliwości przerwania mediacji w dowolnym momencie, jak również sposobu zakończenia mediacji.

FAKULTATYWNOŚĆ

Mediacja jest fakultatywna, co oznacza, że nie jest koniecznie jej przeprowadzenie, by zostało wszczęte postępowanie sądowe.

KIEDY?

Mediację prowadzi się przed wszczęciem postępowania sądowego (na podstawie umowy o mediację) albo w toku sprawy sądowej (na podstawie postanowienia sądu kierującego strony do mediacji).

POUFNY PROCES

Mediacja jest poufnym procesem, co oznacza, że mediator, strony i inne osoby biorące udział w postępowaniu mediacyjnym są obowiązane zachować w tajemnicy fakty, o których dowiedziały się w związku z prowadzeniem mediacji, przy czym Strony mogą zwolnić mediatora i inne osoby biorące udział w postępowaniu mediacyjnym z tego obowiązku.

UGODA

Ugoda zawarta przed mediatorem, po jej zatwierdzeniu przez sąd, ma moc prawną ugody zawartej przed sądem. Co istotne, podjęcie mediacji nie wiąże się z obowiązkiem zawarcia ugody i w przypadku braku porozumienia, strony mogą dochodzić roszczeń na drodze sądowej.

WYKONANIE W DRODZE EGZEKUCJI

W razie braku dobrowolnego wykonania zatwierdzonej przez sąd ugody, podlega ona wykonaniu w drodze egzekucji sądowej, o ile zawiera w swojej treści obowiązek dokładnie określonego zachowania się (świadczenia).

SZUKASZ MEDIATORA? POTRZEBUJESZ POMOCY PRAWNEJ W MEDIACJI?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Mediacje dla przedsiębiorców

Ponieważ ugoda zawarta w postępowaniu mediacyjnym, po spełnieniu niezbędnych warunków, może być egzekwowana w drodze egzekucji sądowej (o ile nadaje się do wykonania w drodze egzekucji), mediacja może pomóc uniknąć postępowania sądowego i zaoszczędzić związane z tym koszty.

Walory mediacji są szczególnie podkreślane w sprawach cywilnych i handlowych, w szczególności pomiędzy przedsiębiorcami. Wypracowanie satysfakcjonującego obie strony rozwiązania na drodze pozasądowej może zatrzymać eskalację konfliktu i przyczynić się do utrzymania przyjaznych stosunków, a w konsekwencji sprawić, że ugoda zawarta w drodze mediacji będzie realizowana dobrowolnie przez strony.